CV Tuning

Kortsluitleiding

Vaak plaatsen installateurs een verbinding tussen de aanvoer en retour van de ketel. Men noemt dat een kortsluitleiding. Zo'n leiding is een beveiliging voor de ketel. Wanneer die brandt en alle radiatorkranen staan dicht, zou er geen stroming meer zijn. Ketels vallen dan in storing. Nu stroomt het water over de kortsluitleiding en wordt die storing voorkomen.

De kortsluitleiding kan ook nog een tweede functie hebben. Deze gaat stromingsgeluiden tegen. Alle water wat door de kortsluitleiding stroomt, gaat niet door de radiatoren. Dat geeft minder ruis. Eigenlijk moet men deze geluiden zo niet proberen te vermijden. Dit kost onnodig extra gas.

Zo'n kortsluitleiding moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen:

  • De afstand tot de ketel is minimaal zes meter. Dichterbij geeft het onvoldoende stroming voor de ketel, en valt deze toch nog op storing.
  • Er dient een veerbelaste klep tussen geplaatst te zijn. Dat is een klep die open gaat als de druk hoog genoeg is. Die druk is afhankelijk van de hoeveelheid stroming in de installatie. Die stijgt vanzelf met het sluiten van radiatorkranen. Dus hoe meer (thermostaat)kranen dicht lopen, hoe hoger de druk. Dus als de installatie goed werkt, en veel radiatorkranen open staan, loopt er geen water over de kortsluitleiding. De hoogte van de druk waarbij de veerbelaste klep open mag gaan kan men zelf instellen.

Het is beter als de ketel niet brandt als alle radiatoren dicht staan. Dan is er geen extra warmte meer nodig, en dus is het energieverspilling om toch te branden. Kamerthermostaten laten een cv op dat moment dan ook 'uit' gaan. Weersafhankelijke regelingen kunnen dat niet. Die nemen de binnentemperatuur namelijk niet waar, en kunnen daar ook niet op reageren. In die situaties is de kortsluitleiding verplicht. Hij zorgt voor veiligheid.