CV Tuning

Een waterzijdige balans

De hoeveelheid water die door de radiator stroomt bepaalt de warmte-afgifte, en dus ook de temperatuur in het vertrek. Die hoeveelheid is afhankelijk van de opvoerdruk van het water in combinatie met de doorstroomopening van de radiatoren. Bij veel druk (vlakbij de ketel) hoort een kleine opening, bij weinig druk (ver weg van de ketel) een grote. Bij een goede waterzijdige balans stroomt door alle radiatoren naar verhouding evenveel water.

Is dat niet het geval, dan zullen tussen gelijk gebouwde vertrekken temperatuurverschillen ontstaan. Meestal probeert men dat op te lossen door de hoofdregeling een hogere watertemperatuur te laten maken, zodat alle vertrekken warmer worden. De warmste vertrekken krijgen thermostaatkranen, die automatisch dicht gaan als de ruimtetemperatuur daar te hoog wordt. Maar dat is niet aan te bevelen. Het kost sowieso extra gas, en het comfort is meestal ook niet optimaal.

Waterzijdig inregelen is eenmalig. Daarna komen alle ruimtes mooi op temperatuur, en is de installatie gemiddeld 20% zuiniger. Of dat zo blijft hangt af van de beheerder, net zoals de rijstijl van een automobilist bepalend is voor het rijcomfort en het benzinegebruik.