Leidingen van metaal
Een oud herenhuis heeft meestal een cv-installatie met een traditioneel leidingnetwerk. Meerder metalen strangen lopen van boven naar beneden en van dik naar dun door het huis, vanwaar het zich op elke verdieping vertakt naar de radiatoren. Soms precies andersom, als de ketel in de kelder staat. Voor een inregelaar is dat een geweldig ontwerp, omdat het altijd mogelijk is om een mooie waterzijdige balans te bereiken. Die balans is een eerste voorwaarde voor een comfortabele en zuinige cv-installatie.
Dikwandige leidingen
De oudste leidingen waren dikwandig, gemaakt van zwaar staal. Het werd gebogen, en ook nog eens gelast. Hiernaast staat een prachtig voorbeeld van zo'n dikwandig systeem.
Koppelingen
De reden dat de leidingweerstand nooit te hoog is, zijn de gebruikte koppelingen. Metalen koppelingen vernauwen nooit. Oorspronkelijk werden ze gelast, daarna gesoldeerd, en nog later kwamen de knelkoppelingen. Maar de sokken, knietjes en T-stukken vernauwen nooit. De weerstand in een koppeling is net zo groot als in de rest van de leiding. De enige factor die de weerstand doet oplopen is de lengte van die leiding, maar daar is goed mee om te gaan.
De techniek van vroeger was gebaseerd op vakwerk. Het buigen van dik metaal, trouwens ook bij dunwandig ijzer, vereist heel wat ervaring. Om over het laswerk maar niet te spreken. Wij kunnen het waarderen. Een goed geverfde strakke strang is gewoon mooi, maar niet iedereen ziet dat zo. Tegenwoordig mag niets van het leidingwerk nog zichtbaar zijn. Het zit allemaal weggewerkt in de muur. Kunststof leidingen maken dat ook mogelijk. Het is in alle vormen te buigen; meestal is dan ook van dat strakke niets meer over. Te vaak gaat het ook ten koste van de kwaliteit!